Baner jest bardzo popularną metodą reklamy internetowej, tak bardzo, że ma nawet swoją własną domenę – thefirstbannerad.com. Pierwsza reklama internetowa została uruchomiona 27 października 1994 roku w hotwired.com. Był to prosty baner z napisem: “Czy kiedykolwiek kliknąłeś tutaj myszką?Kliknij. ”, jeśli użytkownik w niego kliknął, był odsyłany do kampanii AT&T.

Nie była to jedyna klikalna kampania, która tego dnia pojawiła się w serwisie, ale ironia jej przesłania była trudna do zakwestionowania, ponieważ większość ludzi nie klika w reklamy banerowe. Pierwsza reklama dotyczyła usług publicznych. Zabierała użytkowników do miniwitryny, na której mogli znaleźć listę najlepszych muzeów i kreatywnych stron internetowych.

 

Reklamy banerowe

 

Bardzo popularne są banery internetowe. Możemy je spotkać w swoich ulubionych publikacjach, mediach społecznościowych, np. Facebooku i Instagramie, Snapchacie.

 

Co to jest baner reklamowy?

 

Jest to forma reklamy internetowej. Baner reklamowy nazywany jest również reklamą displayową (w przeciwieństwie do reklam tekstowych), ze względu na jego wizualny charakter. Jego celem jest rozreklamowanie marki. Może przenieść użytkownika do konkretnej strony reklamodawcy lub inną stronę docelową. Taką kampanię możemy prowadzić np. dzięki Google Adwords lub innej, dowolnej sieci reklamowej.

 

To reklama, wyświetlana na stronie internetowej. Składa się z obrazu (w formacie .jpg, .png. .gif.) albo obiektu multimedialnego (zwykle tworzonego za pomocą Flash lub HTML5). Dlatego mogą mieć charakter statystyczny lub animowany, w zależności od technologii ich tworzenia.

 

Rodzaje baneru reklamowego

 

Statyczna reklama banerowa może być prostym obrazem lub działającym jak reklama, który można kliknąć i przenieść się do strony internetowej lub strony docelowej reklamy.

 

Z kolei animowany baner internetowy to rodzaj reklamy cyfrowej, dostarczanej przez serwer reklam. Jego cel jest taki sam, jak w przypadku statycznego baneru. Jednak jest łatwiej zauważalny przez użytkownika i bardziej skłania go do działania.

Możemy także tworzyć animowaną reklamę za pomocą generowanego programowo ekranu lub sekwencyjnego obrazu, tworzącego złudzenie poruszania się obiektów.

 

W jaki sposób działają banery reklamowe?

 

Mają na celu generowanie ruchu na stronie internetowej, poprzez link do niej. Ponadto mogą funkcjonować jak zwykłe, drukowane reklamy: informować, powiadamiać o nowym produkcie lub usłudze, zwiększać świadomość marki i tak dalej. Jednak główną funkcją banerów reklamową jest kliknięcie.

 

Dlaczego warto używać banerów reklamowych?

 

Przede wszystkim pozwalają zwiększyć świadomość marki. Produkt lub usługa stają się bardziej rozpoznawalne. Marki, takie jak IBM, Apple, Target lub Nike wykorzystują banery reklamowe, aby rozwijać swoją działalność.

 

Są również świetnym sposobem na zbudowanie bazy użytkowników. Używając banerów reklamowych, możemy zachęcić większą liczbę użytkowników do rejestracji i wypróbowania naszych produktów lub usług.

 

Pozwalają zdobyć większą liczbę odbiorców. Jeśli ktoś pojawił się na naszej stronie internetowej, ale nie zapisał do newslettera lub nie kupił produktu, możemy ponownie skłonić go do wizyty, właśnie dzięki banerom reklamowym.

 

Ogólnie rzecz biorąc, banery reklamowe są umieszczone w witrynach, charakteryzujących się wysokim natężeniem ruchu i oferujących interesujące lub przydatne treści.

 

Istnieją też inne aspekty, o których należy pamiętać, wybierając witrynę do reklamowania się. Warto skoncentrować się na witrynach, znajdujących się w niszy naszej branży.

 

Innym ważnym aspektem jest też cel witryny, który musi mniej więcej odpowiadać docelowej grupie odbiorców.

 

Dlaczego jest to tak skuteczna forma reklamy?

 

Zaletą banerów reklamowych jest skuteczność, którą można łatwo zmierzyć. Głównym wskaźnikiem jest współczynnik klikalności. CTR oblicza się, dzieląc liczbę użytkowników, którzy kliknęli w reklamę przez liczbę wyświetleń danej reklamy.

 

Na przykład można powiedzieć, że pewna reklama ma współczynnik klikalności, wynoszący 3%. Oznacza to, że na 100 wyświetleń banera, kliknęło w niego 3 osoby. Dlatego im wyższy jest CTR, tym skuteczniejsza jest reklama. To bardzo proste.

 

Rozmiar banera

 

Istnieje kilka standardowych rozmiarów banerów, które możemy umieścić.  Do najbardziej popularnych zaliczamy:

  • Leaderboard: 728×90,
  • Half-Page: 300×600,
  • Duży prostokąt: 336×280,
  • Średni prostokąt: 300×250,
  • Duży baner mobilny: 320×100

 

Chociaż istnieją inne rozmiary, te banery są najbardziej skuteczne. Odpowiadają celom i projektom. Niektóre reklamy muszą być ustawione pionowo. Inne umieszczane są poziomo. Niektóre będą wymagały bardziej zrównoważonego wyglądu, podczas gdy inne będą miały cienkie paski. Upewnijmy się, że baner dostosowany jest do naszego celu jak najlepiej.

 

O czym jeszcze powinniśmy wiedzieć?

 

Po pierwsze ważna jest marka. Umieszczamy nasze logo w reklamie, jest ono obowiązkowe dla każdego, kto chce promować produkt dowolnego rodzaju. Po drugie ma wyróżnić się spośród innych reklam i przyciągnąć użytkowników. Po trzecie, element, który ma motywować do klikania w link, poprzez wezwanie do działania (CTA).