Gdzie witamina K?

gimswiatki4 0
Gdzie witamina K?

Witamina K jest jedną z najważniejszych substancji, która gwarantuje poprawny przebieg funkcji życiowych. Bierze między innymi udział w procesie krzepnięcia krwi, ale również reguluje gospodarkę wapniową. Co jeszcze należy o niej wiedzieć? W jakich produktach się znajduje?

Jakie są odmiany witaminy K?

Naturalna witamina K występuje jako:

– witamina K1, znana jako filochinon, fitonation lub fitomenadion. Ma postać żółtej cieczy, która jest odporna na działanie temperatury, ale syntetyzowana jest przez rośliny. Rozpuszcza się natomiast w tłuszczach. Uzyskujemy ją z pożywienia, jej bogatym źródłem są produkty roślinne,

– witamina K2, znana jako menachinon produkowana jest przez drobnoustroje. Występuje również w ludzkim układzie pokarmowym. Rozpuszcza się w tłuszczach. Syntezowana jest przez drobnoustroje, które znajdują się w jelicie czczym i krętym. Jej spożywanie pokrywa większość dziennego zapotrzebowania,

– witamina K3, znana jako menadion to syntetyczna pochodna witaminy K. Jej przyswajalność jest jednak lepsza niż naturalnej witaminy K1. W odróżnieniu od pozostałych rozpuszcza się w wodzie.

Gdzie witamina K?Jakie są źródła witaminy K w pożywieniu?

Bogatym źródłem witaminy K1 są przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego, zwłaszcza zielone warzywa i liście, a także oleje roślinne. Co zatem wybrać? Przede wszystkim szpinak, rukolę, lucernę, jarmuż, sałatę rzymską, kapustę, brokuły czy awokado. Z kolei witamina K2 znajduje się w mięsie i artykułach pochodzenia zwierzęcego, w tym nabiale i jajach. Wiemy, już gdzie szukać witaminy K1. Jakie są źródła witaminy K2? Znajduje się między innymi w dojrzewających serach (Brie, Gouda), a także w maśle, ciemnym mięsie drobiowym, wątróbce gęsiej. Mniejsze jej zawartość znajduje się w naturalnych kiszonkach, czyli w ogórkach i kapuście. Warto wiedzieć, że także w naszych jelitach produkowane są jej małe ilości. Mało znana w Polsce potrawa- natto- w porcji 15g pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Wciąż jednak jego dostępność jest słaba. Ponadto wiele osób z trudem znosi jego charakterystyczny zapach i wygląd. Warto jednak pamiętać, że dzienne zapotrzebowanie na witaminę wynosi 1μg na 1 kg masy ciała. Odpowiednio zbilansowana dieta może zatem pokryć całe zapotrzebowanie organizmu. Jak postępować w przypadku niedoborów? Suplementację powinny rozważyć osoby, które chorują na osteoporozę oraz kobiety po menopauzie.

Jaką rolę pełni witamina K?

Witamina K odgrywa istotną rolę w działaniu organizmu. Bierze między innymi udział w syntezie osoczowych czynników krzepnięcia krwi, ale również białka protrombiny. W przypadku niedoborów jednego z nich występują zaburzenia krzepnięcia krwi. Co więcej, witamina K wspiera prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego. Wykazuje właściwości przeciwkrwotoczne i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, przeciwdziałając ich zwapnieniu oraz pękaniu. Reguluje gospodarkę wapniową, biorąc udział w wychwytywaniu wapnia w układzie szkieletowym. Uczestniczy w kształtowaniu tkanki kostnej. Ponadto ma działanie  antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwbólowe i przeciwzapalne. Może także spowalniać rozwój chorób nowotworowych.

Kiedy warto suplementować witaminę K?

Suplementacja nigdy nie może zastępować dobrze zbilansowanej diety. W związku z tym na początku należy zadbać o prawidłowe żywienie. Jeśli pojawiają się niedobory, należy skonsultować się z lekarzem. Zwykle specjalista zaleca zmianę diety. Jeśli zmiany żywieniowe nie przynoszą oczekiwanych skutków, wprowadza suplementację. To również rozwiązanie dla pacjentów, którzy zagrożeni są niedoborem tej witaminy ze względu na uwarunkowania genetyczne czy choroby. Szczególnym zagrożeniem są następujące jednostki chorobowe: uszkodzenia wątroby, osteoporoza, niedokrwistość, żółtaczka, zwapnienie naczyń krwionośnych czy zaburzenia krzepliwości krwi. Niedobory witamin, w tym również witaminy K, mają różne objawy i konsekwencje. W związku z tym nie należy lekceważyć niepokojących sygnałów z ciała. W razie jakichkolwiek problemów należy udać się do lekarza i wykonać zlecone przez niego badania laboratoryjne.

Suplementacja jest dzisiaj popularnym zjawiskiem i pozwala w szybki sposób zniwelować niedobory kluczowych składników w organizmie. W aptekach stacjonarnych i internetowych znajduje się wiele preparatów, których zadaniem jest uzupełnianie niedoborów. Są również wygodne preparaty, które łączą kilka witamin. Najpopularniejszym połączeniem jest zestawienie witamin K+D. Czy to zestawienie jest dobre? Niektóre badania sugerują, że ich wspólne spożywanie ma obojętny wpływ dla organizmu. To oznacza, że nie powoduje ani pozytywnych ani negatywnych skutków ubocznych. Badania nie potwierdzają także, że spożywanie witaminy K przyspiesza wchłanianie się witaminy K. W związku z tym suplementy, które zawierają oba te składniki, zwracając uwagę na ich sprzężone działanie jest bezużyteczne. Jeszcze raz warto podkreślić, że suplementacja jest wskazana w ściśle określonych przypadkach zdrowotnych, rzadko w celach profilaktycznych.